Des de Belgrad...: Anàlisi de la primera semifinal: 20 de maig

dilluns, 21 d’abril del 2008

Anàlisi de la primera semifinal: 20 de maig

1. Montenegro - Zauvijek volim te (T'estimo per sempre)
Música: Grigor Koprov
Text: Ognen Nedelkovski
Intèrpret: Stefan Filipović

El tema de Montenegro podria ser un d'aquells amb el que s'omplen molts buits radiofònics en programes musicals d'actualitat, però en llengua serbocroata i no en anglès, tal i com estem acostumats.
La cançó de Filipović no destaca, a priori, per una gran acceptació, però el tema, malgrat ocupar els últims llocs en les apostes internacionals, pot tenir un èxit relatiu en la zona balcànica d'on prové.
Dubto que sigui un tema que l'audiència pugui recordar després 18 cançons, perquè com a tema de fil musical no és pas dolent, però no té prou impacte per poder gaudir d'una bona classifació. Ni tan sols té la quasi obligada modulació eurovisiva de mig to ascendent!

2. Israel - The Fire in Your Eyes (El foc als teus ulls)
Música: Dana International
Text: Dana International & Shai Kerem
Intèrpret: Boaz

Dana International, com podreu recordar va guanyar el Festival l'any 1998 amb el tema Diva. Ara és la compositora i coautora del text de The Fire in Your Eyes i ens presenta una cançó de tall eurovisiu. Una balada a mig tempo que inclou una poca instrumentació oriental en el pont de la cançó però que en general assumeix el paper de balada per la pau del món. Des del meu punt de vista, Boaz té unes qualitats vocals que no es gaudeixen en aquest tema. El públic serà qui decidexi si passa a la final o no.

3. Estònia - Leto Svet
Música: Priit Pajusaar, Glen Pilvre, Peeter Oja, Hannes Võrno & Tarmo Leinatamm
Text: Priit Pajusaar, Glen Pilvre, Peeter Oja, Hannes Võrno & Tarmo Leinatamm

Aquí tenim un producte d'una malentesa evolució del Festival. Fa molts anys que veiem espectacles que criden l'atenció pero no tenen un missatge musical ni implícit ni explícit. Vet aquí un tema que ha recopilat frases en estonià, serbi, rus, alemany... sense importar ni tan sols la correcció gramatical. Musicalment és un tema pobre, amb la qual cosa, el show que faci a escena serà el més important. Fins la primera tornada trobem acord de tònica amb jocs mèlodics que simulen una dominant i a més fet amb molt poca gràcia. El pont contrasta amb un piano, campanes i una seqüència harmònica en to menor. No cal ni parlar de la qualitat vocal dels intèrprets. Això sí, és un producte que segurament en algun context pot ser un gran èxit.

4. Moldàvia - A century of love
Música: Oleg Baraliuc
Text: Viorica Demici
Intèrpret: Geta Burlacu

Moldàvia presenta un tema jazz un xic blusie. La primera versió té un aire clarament jazzístic amb una instrumentació clàssica amb guitarra acústica. La segona versió, amb un major protagonisme de la guitarra, té un toc bastant més pop tot i que l'harmonia jazzística manté el color de la cançó. Llàstima la modulació que s'ha fet en la versió definitiva, potser és més eurovisiu, però gens acord a l'estil que porten. Una pregunta obligada a la seva roda de premsa serà per què van creure necessari fer aquesta nova versió.

5. San Marino - Complice
Música: Francesco Sancisi
Text: Nicola della Valle
Intèrpret: Miodio

El pop italià en estat pur. Primera participació de San Marino en Eurovisió i amb ella, un tema de tall italià que segur us semblarà haver-lo sentit anteriorment. No per això, deixa de ser un tema mal fet. Compleix totes les característiques d'un tema pop i des del meu punt de vista, eficaç. Només cal saber si un tema pop d'aquestes característiques és suficient per passar a la final o també és necessari un circ a l'escenari.

6. Bèlgica - O julissi na jalini
Música: Michel Vangheluwe
Text: Michel Vangheluwe
Intèrpret: Ishtar

És la segona vegada que Bèlgica presenta un tema amb un text inventat sense ser extret de cap idiom reconegut. Dir que s'han iventat un idioma inventat em sembla un despròposit. Però bé, la primera vegada van quedar en una honrosa segona posició, enguany però, ha de jugar-se el pas a la final. Tants anys estudiant música i treballant en aquest camp i a vegades costa classificar estilísticament alguns temes. Podríem dir que és barreja de cançó infantil i un desfigurat country amb una instrumentació (flauta travessera, violí, oboè, cello i guitarra) no gaire habitual i amb jocs contrapuntístics a tres veus (bé, una és un pedal) que semblen un exercici de 1r de contrapunt. Tanquem els ulls i deixem-nos portar per allò que la música ens transmet, això és en moltes ocasions la millor manera de deixar prejudicis enrere.


7. Azerbaijan
- Day after day (dia tras dia)
Música: Govher Hasanzadeh
Text: Zahra Badalbeyli
Intèrprets: Elnur & Samir

Azerbaijan debuta aquest any i té una gran producció al darrere així com uns intèrprets amb un gran currículum. El tema un tant èpic que ens presenten, tot i semblar estudiat i treballat per guanyar el Festival, no sembla haver tingut el resultat previst. L'espectacle a l'escenari serà segurament molt bo però com sempre esperarem a les votacions per determinar si ambdues coses, cançó i show, són necessàries o merament arbitràries.


8. Eslovènia
- Vrag naj vzame (no lit. Al dimoni amb tot)
Música: Josip Miani-Pipi
Text: Amon
Intèrpret: Rebeka Dremelj

Aquest és el conegut estil eurovisiu. El primer tema que trobem amb aquestes característiques ben marcades. Estil Disco en to menor amb estrofa i tornada ben enganxifoses, pont en el relatiu major del to principal però sense modulació. És un tema eficaç, que en general agrada als eurofans però que ha deixat de ser l'estil que triomfa en eurovisió. De fet, si fem recompte de guanyadors del Festival, l'estil eurovisiu no ha estat dels més premiats.

9. Noruega - Hold on, be strong (Ressisteix, sigues fort)
Música: Mira Craig
Text: Mira Craig
Intèrpret: Maria

Cert és, que de vegades, un tema per tenir força no ha de ser més que una bona versió d'ell mateix. M'explico, fer engendres nous per sorprendre o per cridar l'atenció no fan més que anar en contra de l'evolució natural de la música tal i hem viscut fins ara. Una uptempo ballad d'estil americà és el que ens presenta Noruega i crec que amb possibilitats, potser no d'agradar a tothom, però sí de guanyar-se el respecte dels professionals de la indústria.

10. Polònia - For life
Música, text i intèrpret: Isis Gee

Una balada de tall americà és el tema polonès d'aquest any. Bona veu, bona imatge i bona música. Els estils, com ja sabeu, no són més que patrons harmònics amb normes d'instrumentació per poder-los reconèixer. Per això, tot i no presentar grans innovacions en aquest tipus de cançons, el tema de Gee és una bona aposta. Com he dit abans, un tema amb una estructura sòlida dins el seu estil, guanya força.

11. Irlanda - Irelande Douze Pointe
Música i text: Darren Smith, Simon Fine & Dustin The Turkey
Intèrpret: Dustin The Turkey

Sent conseqüent amb el que he dit abans, he de dir que el públic pot veure en aquest tema un clàssic tema disco de principis dels anys 90: té un estil clar. A més a més, té l'avantatge d'haver muntat un show: el cantant és un gall dindi. Llavors: una escena que crida l'atenció i un estil musical concret... pot ser que Irlanda tingui un bon resultat a Belgrad?

12. Andorra - Casanova
Música i text: Jordi Cubino
Intèrpret: Gisela

Jordi Cubino és l'autor d'èxits massius com Corazón latino entre d'altres. Per això no podem obviar el treball que ha fet en aquest tema. Un clàssic tema disco-pop com dirien alguns eurofans amb un toc "suec" i una cantant amb bona veu podria ser garantia d'un bon resultat a Belgrad. Tot i així, no oblidem que crear un tema "per a..." no té per què ser ben rebut. Andorra, com molts altres països, ha fet una gira promocional de la seva cançó en diversos països. Després del 20 de Maig veurem quin serà el resultat.

13. Bòsnia Herzegovina - Pokušaj
Música i text: Elvir Laković Laka
Intèrpret: Laka

Tema curiós. Melodia que recorda a diversos temes infantils, amb un cert aire irònic i repetitiva, però ni més ni menys, que amb una introducció, almenys per a mi ho és, d'un minut i mig. Durant els primers 90 segons ens presenten el motiu principal de la cançó. Hi ha poca instrumentació per tal de contrastar amb la segona part del tema, més "canyera" però, no creieu que mitja cançó per una introducció, és excessiu?

14. Armènia - Qele qele
Música: H.A. Der-Hovagimian
Text: Sirusho
Música: Sirusho

La música pop ballable amb tocs orientals té èxit assegurat per part d'eurofans, i per part dels professionals, si té una bona producció. Igual que amb Polònia, una bona imatge i un tema ben produït poden ser sinònims d'èxit al Festival. No podem obviar que és una de les millors consideredes en les apostes. Temps al temps.

15. Països Baixos - Your heart belongs to me
Música: Hind Laroussi Tahiri, Tjeerd van Zanen & Bas van den Heuvel
Text: Hind Laroussi Tahiri & Tjeerd van Zanen
Intèrpret: Hind

La fòrmula abans esmentada és la que han volgut fer servir els Països Baixos, però segons el meu punt de vista, els ha fallat. Per què? perquè crec que és un tema fet expressament per a Eurovisió. Llavors trobem la típica forma eurovisiva enganxifosa amb tocs orientals. Massa fàcil. No m'atreveixo a posar la mà al foc, però dubto que tinguin l'èxit que alguns esperen.

16. Finlàndia - Missä miehel ratsastaa
Música i text: J. Ahola
Intèrpret: Teräsbetoni

Finlàndia li ha agafat el gust al rock. Des que van guanyar amb els Lordi ho intenten amb temes dels mateix estil. És bo trobar teme variats al Festival i d'aquesta manera rebutgem clixés que s'han anat desenvolupant al llarg dels anys. Només cal saber què opina el públic sobre aquesta cançó rock, estil que encara no està explotat a Eurovisió, tot i que Finlàndia l'estigui amortitzant.

17. Romania - Pe-o margine de lume (Al marge del món)
Música: Andrei Tudor
Text: Andreea Andrei & Adina Şuteu
Intèrpret: Nico & Vlad

Vlad és un cantant líric recentment contractat en l'Opernstudio de l'Òpera de Belgrad. Com molts cantants lírics fan la seva incursió en el món pop. Una balada en romanès i italià sembla tenir les ganes de fer-nos recordar aquelles balades italianes amb les que anys enrere alguns us enamoràveu. Des del meu punt de vista està ben produïda, té veus bones i un estil concret. Passarà a la final?



18. Rússia
- Believing
Música i text: Dima Bilan & Jim Beanz
Intèrpret: Dima Bilan

Vet aquí un tema que té recolzaments per tot arreu. Bilan és un cantant molt conegut a Rússia i als antics països de l'Unió Soviètica. Va quedar 2n en el Festival de 2006 i té una gran productora que el recolza. És tant el poder econòmic d'aquesta participació, que en la seva actuació del 20 de maig, comptarà amb la presència del campió mundial de patinatge sobre gel Evgeny Plúxenko i el violinista hongarès Edwin Marton amb el seu Stradivarius. Una gran balada amb text que anima a viure malgrat les desgràcies del món, ho té tot per fer un bon paper al Festival. Es fa pal·lès que Rússia vol guanyar el Festival, hem de veure si malgrat els vots d'allà on Bilan és conegut i la promoció feta per la productora són prou, per guanyar Eurovisió 2008.

19. Grècia - My secret combinations
Música: Konstantinos Pantzis
Text: Poseidon Yannopoulos
Intèrpret: Kalomira

Com ja he dit, malgrat el que pensem en el nostre país, Eurovisió és en la seva major part una mostra de la indústria musical europea. És normal que els gustos canvïin d'un país a un altre, però no per això, hem de desprestigiar el Festival. Grècia està fent una gran gira de promoció que donarà el seus fruits. Igual que Armènia, aquest tema té una bona imatge, un tema ballable amb tocs orientals (grecs) i una molt bona producció. No cal dir que estaran a la final i segurament que en un TOP 5, que hi dieu?